Another Brick In the Wall 2. Bölüm Analizi

Bu yazida Pink Floyd icinden ve cevresinden referanslar kullanarak The Wall albumunun ikonik sarkilarindan Another Brick’in teknik analizini yapacagiz.Parcanin cok bilinmesi sebebiyle maalesef gercek hayranlarin bir kisminda parcaya karsi az da olsa antipati oldugunu goruyoruz ama ticari yonu zaten belli de, muzikal acidan da bu durumun parcanin grubun en ust noktalarindan biri oldugu gercegini degistirmemekte.

4/4 zamanda yazilmis parcada; bas gitar, gitar, klavye ve baterinin aslinda oldukca basit ritimler caldigini soyleyelim tabii durum yanlis anlasilmasin zira basit ritimlerden bir mukemmelliyet yaratmak tam isinin ehli bir muzisyen isidir. Bu duruma istisna olarak gitar solosunu vermek gerek cunku cok da kolay olmayan oldukca nuansli bir solo, ozellikle 16’lik notalarin ve suslarin etkin kullanimi calan kisinin bu notalarla arasinin oldukca iyi olmasini gerektiriyor.

Pink Floyd Another Brick In The Wall açıklamasıEnstrümanları tek tek incelemeye bas gitarin ne yaptigina bakarak baslayalim; 7. olcude sarkiya giris yapan bas gitarin verse ve solo bölümlerinde kendini surekli tekrar eden 2 olculuk bir pattern caldigini goruyoruz. Son derece akilda kalici ve dinleyicinin kendini kaptirdigi etkili bir bassline. Roger’in benzeri bassline’lari farkli tempolarda baska sarkilarinda da kullandigini hatirliyorum; simdilik aklima gelenler; Three Wishes ve Each Small Candle. Ayni sekile Pink Floyd etkilerinin cok one ciktigi Porcupine Tree’den Radioactive Toy isimli parcada da ayni durum soz konusu.

Bateri ritimlerinden dikkat cekici bir kac unsur var, bunlardan biri butun sarki boyunca kick’in istisnasiz her olcunun her vurusunda kullanilmis olmasi, bu durum yazinin ilerleyen kisimlarinda tekrardan adini anacagimiz kisi olan Bob Ezrin’in sarkiya disco elementleri ekleme fikrinin bir sonucu olsa gerek. Diger unsur da solonun baslamasiyla beraber baterinin ritminin degismesi; kick her vurusta calmaya solodan sonra da devam etse de soloya kadar 2, ve 4. vuruslarda calan trampetin solo ile beraber sadece 4. vuruslarda calmaya basladigini duyuyoruz. Bu aslinda kucuk bir degisiklik gibi gozukmesine ragmen oldukca fark edilebilir ve parcaya derin bir etki yapan bir degisiklik. Pink Floyd’un zaten genel olarak gerek ritim de veya zamanda yaptigi degisikliklerle buyuk etkiler basarmis oldugu bir gercek. Shin On’da saksafon solosu sirasinda 12/8’den 4/4’e gecis ve Money’de solo ile beraber 7/8’den 4/4’e gecis bolumleri bu duruma guzel ornekler olabilir.

Gitar ritimleri ve genel olarak gitarin bu parcada neler yaptigi diger ensturmanlar icin dusunduklerimle paralellik gosteriyor; akilda kalici demek istiyorum ben. Son derece akilda kalici ve etkileyi gitar ritimleri var, gitar ritimlerinin heralde en ince noktasi 8’lik suslar, gitarist arkadaslar bu ritmi calarken ozellikle suslara dikkat etsinler yoksa dogru sesleri alamazlar. Re minor’den basliyor; sirasiyla Sol major, Re minor, Fa major ve Do major seklinde devam ediyor.

Gelelim klavyeye; bu bolumde biraz radikal seyler soylemem icab edecek ama soz konusu parcayla alakali degil daha cok genel olarak Rick’in Pink Floyd’a katkisiyla alakali olarak. Cunku bu parcada klavye yok gibi bir sey, sadece solodan itibaren akor calarken duymaya basliyoruz, yani pek soyleyecek bir sey yok. Bazi sarkilarda bazi ensturmanlarin az rol almalari sarkinin ruhu geregi pek tabii ki oldukca normaldir ve belki de Another Brick’te klavyenin bu kadar rol almasi gerekiyordu. Ama bu durum ozellikle grup ici catismalarin kismen daha siddetlendigi Animals ile baslayan ve sonraki albumlerde de devam eden Rick’in azalan katkisi gercegini degistirmez. Bu grupta gecen aylarda bir arkadas Dogs’un 74 tarihinde kaydedilmis ve o zaman adi You’ve got to be crazy olan ilk versiyonu paylasti, ayni sekilde Sheep’in de ilk versiyonu elimizde var. Bu kayitlarin elimizde olmasinin onemli bir yonu album versiyonlari ile karsilastirabilecek olabilmemiz. Bu ilk versiyonlarda Rick’in ciddi katkilari varken albumde yok denecek kadar sinirli. Animals albumu muthis bir album olmasina ragmen album hakkinda yapilabilecek tek bir elestiri var ise o da gruba butun muzikal derinligi veren Rick’sizlik problemidir.

Another Brick In The Wall part 2 de beliren dev öğretmen kuklası

Another Brick’e geri donup son olarak 2 konudan bahsedip yaziyi sonlandiracagim. Bunlardan biri zamanlama; yani sarki yazarligi yapilirken ritim calmaktan bagimsiz olarak neyin ne zaman olacagi. Cok bilinen bir ornekle demek istedigimi daha net aciklamak istiyorum: Stairway To Heaven’da davul, sarkiya sarkinin basindan falan degil ortasinda giris yapar, bu sarki yazilirken yapilan bir karar meselesidir ve amac neyi ne zaman yaparsak daha fazla etki yaratabiliriz sorusuna cevap bulmaktir. Iste bu konuda Pink Floyd son derece dogru kararlar vermistir ve neyi ne zaman yapacagini cok iyi bilerek maksimum etkiyi yaratmistir. Another Brick’te cocuk korusu bolumu oncesi sessizligin 2 olcu tutulmasi ve gitar solosunun sozler bittikten itibaren 2.olcunun 3. vurusunda girmesi son derece mukemmel zamanlamalardir. Pekistirmek icin bir baska ornek olarak High Hopes’u vermek istiyorum; Solo girisi tam ”Forever and Ever” ile birlikte olur, 1 olcu veya 2 olcu sonra degil cunku maksimum etkiyi yaratabilmek icin solonun tam o sozle ile birlikte girmesi gerekir. Bunu yapabilmek icin hepimizin malumu soz konusu sozu kayittan verirler.

Son konu da sarkiya disco elementleri eklemenin yaninda cocuk korosu olmasi gerektigini soyleyen Bob Ezrin. Rick’e gizli kahraman diyoruz ama Ezrin de bir gizli kahraman. Sadece bu parcada degil baska Pink Floyd eserlerinde de muthis fikirlerle gelmis bir isim. Cocuk korusunun varligi tamamen sarkiyi bir ust seviyeye cikartan son derece yerinde bir ekleme.

Yazimiz bu kadar, umarim zevkle okumussunuzdur.

Sevgiler, saygilar.

Cemal Bengüdeniz

Okan hakkında

PinkFloydTurk.Net admini, Floyd fanı, müziksever, eski ses mühendisi, yeni amatör astronom adayı.

28 Haziran 2020 tarihinde Blog, Pink Floyd Klasörü içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin. Yorum yapın.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: