Genesis – Supper’s Ready Açıklaması 1. Bölüm

Aptullah Kalınparmak Araştırması

1.Bölüm

Supper’s Ready Şarkısının çevirisini ve analizini yaptım. Şarkının analizini Genesis grubu hakkında basılmış kitaplara, makalelere, röportajlara, İncil’in son suresi olan “Revelations” türkçesi “Vahiy” olarak çevrilmiş bölümüne ve internet üzerindeki tartışmalardan çıkardığım sonuçları harmanlayarak yapmaya çalıştım. Şarkı içerdiği sözlerle onlarca olaya, hikayeye, mitolojiye, tarihe ve dinlere göndermelerde bulunuyor. Belirttiğim gibi İncil’in son bölümüne ağırlıklı olarak göndermeler var şarkı aralarına parantez açarak bu göndermelere yer vereceğim fakat bu yazıyı okumadan önce İncil’in son bölümünü okursanız çok daha iyi anlarsınız analizi, 15-20 sayfa uzunluğunda son suresi. Peter Gabriel’ın yaşadığı ve şarkıya başlangıç fikrini veren o ilginç olayı anlatan röportaj ile başlayalım;

Peter Gabriel Röportajı;
Peter; Şarkının ilk bölümü ben ve Jill’in (Peter’ın eşi) yaşadığı bir olay ile alakalı…
Bir gün, John Anthony ( Peter’ın arkadaşı) Jill ve Peter, Jill’in ailesinin evine gittiler.
Peter; Jill’in ailesinin evinde geçen bir geceydi, evdekiler uyumaya gittiğinde John ile konuşmaya başlamıştık.. bu garip oda hakkında.. Burada uyumam imkansız diye düşünüyordum. Oda turkuaz ve mor gibi oldukça yüksek renk frekanslarına sahip renkler ile dekore edilmişti, sanki bir yankı odası gibiydi. Gecenin geç bir saatiydi ve oldukça yorgunduk, yani durum halüsinasyon görmemize müsaitti… herhangi bir alkol ya da uyuşturucu kullanmamıştık, ama.. John’a geri dönmek isteyen ve büyü tarzı işlerle haşır neşir olan eski kız arkadaşı aklımıza geldi.

John; Jill ve ben güç, kuvvet ve irade hakkında konuşuyorduk. Birden tüm odanın atmosferinin değiştiğini sezdim. Jill bir çeşit transa girmişti. Bir anda pencereler açıldı, içerisi aşırı derece soğudu ve ardından bu garip olay oldu.
Peter; Jill ve ben yüzlerimizde başka yüzler gördük ve ben gerçekten korkmuştum. Sanki içimize birşey girmiş gibiydi ve bizi bir buluşma noktası gibi kullanıyordu. Perdeler uçuşarak açıldı fakat ortalıkta hiçbir rüzgar esintisi yoktu, oda buz gibi soğuk oldu.
John; İçimizden hiç kimse herhangi bir alkol ya da uyuşturucu kullanmamıştı. Böyle birşey ile daha önce de karşılaşmıştım, oda astral bir duman ile dolmaya başladı ve kasırga şeklinde hareket ediyordu. Bunun ölümle bir ilgisi yok, bu sadece yüksek ruhsal özellikleri olan insanları başına gelen doğaüstü bir olay. Bu tarz şeylerle ilgilenirsen bir daha eskisi gibi kalman imkansız.

Peter; Evin dışında bazı figürler gördüğümü hissettim, beyaz pelerinli figürler gördüm, ve yürüdükleri bahçe bu evin dışındaki bahçeden tamamen farklı bir yere benziyordu. Olay gittikçe korku filmi hali alıyordu tek bir farkla, bu gerçekti. İyice terlemiş ve yaprak gibi titriyordum.. Jill bir anda medyum gibi birşeye dönüştü ve tamamen farklı bir kişiye ait bir ses ile konuşmaya başladı.. Uzun süre birlikte yaşadığın birisinin farklı bir ses ile konuşması oldukça garip karşılanacak bir durum. Sonunda, masanın üstündeki mumlar ve diğer eşyalarla bir haç yaptım ve Jill’e karşı doğrulttum.. ve vahşi bir hayvan gibi bir tepki verdi, John ve ben onu tuttuk ve gece boyunca onu sakinleştirmek için uğraştık, ona bir çay yaptık ve onunla konuştuk. Jill oturma odasında* uykuya daldı, John ve ben o geceyi uykusuz geçirdik. Birdaha böylesine birşey yaşamadık fakat Jill’in çalıştığı işyerinde bazı garip olaylar oldu. Üzerinde belirli bir tarih yazılı kağıt parçacıkları ona ulaştı… onun doğum günü ve yakın zamanda gelecek bir günün tarihi yazılıydı kağıtta. Yine aynı olayı kağıtta yazılı tarihte yaşayacağımızdan korkmaya başladık. O gün geldiğinde bütün gün Jill’in yanından ayrılmadım, ona tekrar tekrar bakıp, bunun birdaha olmayacağını… olmaması gerektiğini.. onu kimsenin öldürmek istemeyeceğini düşünüp durdum. Şanslıyız ki saat gece on ikiyi geçti ve o günü hiç birşey olmadan atlattık, çok mutluydum. Yaşadığımız bu olaylar beni iyi ve kötü üzerine ve bizim üzerimizde hakimiyet kuran güçler hakkında düşünmeye itti. Bu olaylar Supper’s Ready’nin oluşmasına ve beslenmesine yardımcı oldu. Bu tarz olayları düşünmeye başladım çünkü yaptığım o haç işe yaramıştı. Haç benim gözümde hiçbir anlamı olmayan bir nesneydi. Onu yaptım çünkü korku filmlerinde görmüştüm ve aklıma bu konularda uygulanabilecek başka bir yöntem gelmemişti. O esnada büyük kötülüğü tecrübe etmiştim. Bu hiç unutamayacağım tecrübe iyilik ve kötülük hakkındaki şarkının başlangıç noktası oldu.

Şarkıya daha iyi yorum getirebilmek için Peter Gabriel ile Paul Whitehead’in (Foxtrot albüm kapak tasarımcısı ) fikir yürüterek çıkardıkları albüm kapak resmine gözatmakta fayda var. Bundan bir önceki albümleri olan Nursery Cryme albümünün resmine benzer olarak bu albümün resminde de şarkı sözleri içerisinde yer alan simgelere göndermeler ve eleştirdikleri konulara ait betimlemeler var. Resimde ilk göze çarpan “Supper’s Ready” şarkı sözlerinde yer alan deniz üzerindeki bir buz bloğunda mahsur kalmış fakat buna rağmen oldukça karizmatik ve şüpheli bir duruş sergileyen kırmızı elbise giymiş insan kılığında bir tilki ve karşısında onu kapana kıstırmış dört adet dördü birbirinden şüpheli simalara sahip atlılar bulunuyor. Nursery Cryme albümünün resminde İngiliz soylularının oynadığı kriket oyunu eleştirel açıdan betimlenirken, bu albümde de yine bu soylu kısmının eğlence aktivitelerinden biri olan tilki avına gönderme yapılmış. Atlıların giydiği kırmızı elbise ve şapka tilki avına çıkan İngiliz soylularının giydikleri elbise ile tamamen eşleşiyor.

foxtrot

Foxtrot albüm kapağı

Bu açıdan incelediğimizde kapana kısılmış kadın elbiseli tilki de İngiliz soylu kısmının altında ezilen düşük sınıf İngiliz halkını temsil ediyor diyebilmemiz mümkün. Tilkiler kurnazlıkları ile bilinir ve resimdeki tilki ise kendini kadın elbisesi ile kamufle edip deniz üzerindeki bir buzul parçasına kaçarak bize ne kadar akıllı olduğunu gösteriyor adeta. Amerika’da zamanında güzel kadınlara tilki lakabı takarlarmış bu da albümdeki tilkiyi kadın elbisesi ile resmetmesine neden olan unsurlardan biri olmuş Whitehead için. Ayrıca “Foxtrot” kelimesini Türkçeye direk çevirecek olursak “Tilki koşusu” olarak çevirebiliriz öte yandan aynı kelimenin farklı yerlerde kullanım alanları da vardır. İlk olarak foxtrot isimli bir dans çeşidini (Tilkinin giydiği kırmızı elbise bir dans elbisesini anımsatmıyor değil) ikinci olarak ise askeri alfabede F harfi için kullanılan foxtrot kelimesi bu kelimenin diğer kullanım alanlarındandır.

Resime yeni bir boyut kazandırmak isteyen Gabriel ve Whitehead aynı simgelerle İncil’e de göndermelerde bulunduklarını belirtiyorlar yapılan bir röportajda. Bu dört atlı askeri İncil’in son kısmında bahsi geçen kıyameti gerçekleştirmek ile yükümlü meleklerden olan mahşerin dört atlısı olarak görüp öte yandan köşeye sıkışmış kadın elbiseli tilkiyide yine İncil’de birçok kötülükten sorumlu olan ve adı fahişe diye geçen kadın olarak görebiliriz ve İncil’deki bu kadının kırmızı bir elbise ile betimlenmesi ise bu kanımıza destek çıkıyor. Mahşerin dört atlılarının yüzlerine bir göz atalım en soldakinin burnu pinokyo hikayesini anımsatır şekilde uzun, yanındaki beyaz atlı olan ise Whitehead ile yapılan röportaja göre İncil’de Tanrı’ya inanmayan tüm insanlara ölüm getirmek ile sorumlu olan melek omuzlarındaki çıkıntı ve gözünden damlayan gözyaşlarını silerken betimlenmiş, sanki Tanrının emirlerini yerine getirmekten hoşnut değilmiş ve bunca insanı öldürmek ile görevlendirildiği için üzüntüsünden ağlıyormuş gibi. Onun yanındaki ise oldukça farklı versiyonlara sahip olan Midas’ın Eşek Kulakları hikayesini anımsatıyor ve suratının etrafındaki melek haresini anımsatan parlaklık ile dikkat çekiyor. En soldakinin birşeye benzetemedim fakat iyilik getirmekle sorumlu bir melek eminim böyle görünmezdi özellikle Tanrı tarafından o fahişe olarak betimlenmiş kadını öldürmek ile hükümlendirilmiş iken ona karşı şehvet ve istekle bakması söz konusu bile olamaz. (Hükmettiği atının bacaklarının arasına bakın)

Resimdeki bu zıtlık beni bu şarkıyı birden fazla açıdan analiz etmeye götürdü. Resimdeki diğer simgelere bakacak olursak sağ üstte gözüken deniz altı görünümlü araç zamanında tartışmalar yaratmış Amerikan nükleer denizaltısına bir gönderme imiş ve denizden başlarını adeta soluksuz kalmış gibi çıkaran bir yunus ile balık bu nükleer denizaltının suyu kirlettiğine ve canlılara zarar verdiğini anlatıyor. Su üstündeki kriket sopasının hemen altında albümdeki “Giant Hogweed – Devasa Tavşancılotu“ şarkısına gönderme olarak bir tavşancılotu betimlenmiş. Dört atlının önündeki köpekler ise bakış açısına göre tilki avına çıkmış İngiliz soylularına yardımcı olan köpekler ya da İncil’de geçmemesine rağmen onunla alakalı görülen, çeşitli mitolojilerde ve hikayelerde pek sık yer etmiş cehennem ile bağdaştırılan cehennem köpekleri olarak betimleyebiliriz. Bu şarkının sözlerinde geçen kaftan giymiş 7 aziz görünümlü adam ise resmin arkalarına doğru deniz kıyısında yürürken görülüyor. Son olarak “Nursery Cryme” albüm resminde bulunan bazı öğelere de yer verilmiş; arka plandaki kriket sahası ile deniz üzerindeki kriket sopası gibi.

5099926569925

Nursery Cryme albüm kapağı

Şarkıda iki kişi zaman kavramından uzaklaşarak kendilerini şarkının her bölümünde farklı bir yer ve olay zincirinde buluyorlar, biz dinleyicileride yanlarında götürüp olaylara şahit olmamızı ve hatta kimi zaman bizide bu şarkının bir kahramanı haline getirip şarkıda yer etmemizi sağlıyorlar.

Şarkıyı kimin anlattığına gelince bu kısımda da farklı çıkarımlarda bulunabiliriz, ilk olarak şarkının geneline uyduğu için şarkı anlatıcısına bu birbirini seven iki kişi diyebiliriz. Şarkıdaki bu iki kişiyi tanımlama şeklimiz şarkıyı analiz etmemizde büyük bir önem teşkil ediyor, en basitinden bu iki kişiyi Peter Gabriel’ın röportajından yola çıkarak birbirine aşık bir çift olarak görüp yaşadıkları onca kötü olaya rağmen büyük aşklarının onları bu kötülüklerden kurtarmasının bir hikayesi olarak görmemiz mümkün. Fakat albümün kapak fotoğrafı analizinde ortaya çıkan oldukça karmaşık ve kompleks konular yüzünden sadece bu şekilde analiz etmek şarkıya büyük bir haksızlık etmek olurdu bana göre. Bu aşıkları gücün tek kişide toplandığı siyasi sistemlere ve çeşitli dinlere eleştirisel açıdan yaklaşan birileri olarakta görebiliriz. Dini açıdan ele alırsak, çoğu yerde analiz sönük kalsa da bu iki kişiyi İsa ve Tanrı olarak ya da Tanrı ve Şeytan olarak da olarak tanımlayabiliriz. Biraz daha ileri gidersek şarkıdaki ikinci kişiyi yok sayıp aslında bütün olan bu doğaüstü olayların şizofren bir kişinin hayal gücünden ibaret olma olasılığınıda düşünebiliriz. Ben daha çok bu aşıkların gücün tek kişide toplandığı konuları eleştirisel açıdan ele almaları yönünden analiz edeceğim. Şarkıdaki metinsel semboller ve göndermeler şarkı analizine oldukça yardımcı olurken, şarkıda ustaca kullanılan enstrümanlar ve vokaller de şarkı analizine bir o kadar yardımcı oluyor. Supper’s Ready’nin şarkı sözlerinin her ne kadar tüm grup tarafından yazıldığı söylensede bu bana pek inandırıcı gelmedi, Peter Gabriel’ın yazış tarzı ile tamamen uyuşan bir şarkı ve şarkının 5. Kısmı olan “Willow Farm” bölümü Gabriel tarafından yazılmış ayrı bir şarkı olacakken şarkının hikayesine tam uyduğu için Supper’s Ready’e eklenme kararı alınmış.

Paylaştığım video da Peter Gabriel şarkıya başlamadan şöyle bir hikaye anlatır;
Yaşlı Michael hiçbir zaman açılmamış bir evcil hayvan marketinin yanından geçip hiçbir zaman kapanmamış bir parka doğru gider. Parkta tertemiz parlak çimler vardır ve Michael üzerindeki bütün kıyafetleri çıkarıp bedenini ıslak ve temiz olan yeşil çimene sürtmeye başlar. Kendisine bir ıslık ile eşlik eder.Bu ıslık şu şekildeydi (Peter Gabriel burada ıslık çalıyor) Yerin altındaki solucan denen kirli kahverengi kıvrılan şeyler tepeden yağmur olarak yağmaya başladılar. Solucan dünyasında yağmur iki anlama gelir; Çiftleşme ve Banyo zamanı. Bunların ikisi de solucan kolonisi için oldukça eğlenceli şeylerdi… bir anda. Birkaç saniye içinde parkın tüm zemini kirli kahverengi ıslak kıvrılan şeylerle doldu. Hala halinden memnundu yaşlı Michael ve kendine bir ıslık ile eşlik etmeye devam etti, Bu ıslık şu şekildeydi (Peter Gabriel burada ıslık çalıyor) Bu bize Jerusalem dansını anımsatabilir fakat kuşlar için bu “Akşam Yemeği Hazır” anlamına geliyordu.

İncil’in son suresini özetleyecek olursak; İsa 12 havarisinden biri olan Yuhanna’ya görünür ve ona eğer insanlık Tanrı aleyhine işler yapmaya devam ederlerse onların başına gelebilecek olan kıyameti anlatır ve gösterir, surenin genelinde bu kıyametin Tanrı aleyhine iş yapanlar ve Şeytan’a inanlar için ne kadar acı dolu ve karanlık geçeceğini gösterir, Yuhanna bu kıyametin sonunda Tanrı’ya inanmayan tüm insanların Tanrı tarafından öldürüldüğünü görür. İsa surenin sonunda Yuhanna’ya Şeytan’a inanmayıp Tanrı’nın dediklerini yerine getirenlerin İsa’nın yeniden doğup o inananlarla birlikte cennet uygarlığına yani Jerusalem’e yükseleceğini ve orada sonsuz ve mutlu bir hayat yaşayacaklarını gösterir ve kitap burada sonlanır.
Şarkının her bir bölümünün altındaki küçük bilgilendirici yazılar Peter Gabriel tarafından hikayeyi daha anlaşılır kılmak için yazılmış.

Supper’s Ready – Akşam Yemeği Hazır (1)
[1. Bölüm; Lover’s Leap – Aşıkların Sıçrayışı] (2)
[Birbirinin gözlerinde kaybolan aşıklar kendilerini başka bir kadın ve erkeğe ait bir beden içinde bulurlar.] (3)

Oturma odasına doğru yürüyorum, televizyonu kapatıyorum.(4)
Yanına oturuyorum, gözlerinin içine bakıyorum.
Motorlu taşıtların sesleri gecenin karanlığında kaybolurken (5)
O yüzünün gerçekten değiştiğini gördüm, pek iyi gibi durmuyordu.(6)
…Ve sen; masmavi koruyucu gözlerinle beni selamlıyor gibiydin
Hey bebeğim, aşkımızın gerçek olduğunu bilmiyor musun (7)
Gözlerimiz birbirine yaklaştıkça bedenlerimiz birbirinden uzaklaşıyordu adeta
Dışarıda bahçede Ay çok parlak gözüküyor, (Cool
Kaftan giymiş aziz(din adamı) görünümlü altı adam çimler üzerinde yavaşça yürüyorlar.
Yedinci adam elindeki haç’ı yukarı kaldırmış olarak en önde yürüyor. (9)
… Ve sen; merhaba bebeğim, akşam yemeğin seni bekliyor.(der gibiydin) (10)
Merhaba bebeğim, aşkımızın gerçek olduğunu bilmiyor musun
Buralardan çok uzakta idim,
O sıcak kollarından uzakta.
Seni tekrardan hissetmek ne güzel,
Çok uzun zaman oldu. Değil mi ? (11)

Açıklamalar
*1; Akşam Yemeği Hazır kelimesi bana İncil’de geçen iki olayı anımsatıyor. Birincisi İsa’nın çarmıha gerilmeden önce 12 havarisini toplayıp onlarla birlikte yediği akşam yemeği ki bu Leonardo Da Vinci tarafından da “Son Akşam Yemeği” isimli bir resim olarak çizilmiştir ve bu tablo çağın en tartışmalı tabloları arasındadır, tabloda İsa’nın “Bugün aranızdan bir kişi bana ihanet etmiş bulunmakta” demesinden sonra 12 havarininde kendini savunmak için yaptığı çeşitli hareketler görülmektedir. İncil’in son suresi olan Vahiy’in 19. Bölümünde Tanrı kıyametini sonunda tamamlar ve ona inanmayan herkesi öldürür, ayette şöyle geçer; “Bundan sonra güneşte duran bir melek gördüm. Göğün ortasında uçan bütün kuşları yüksek sesle çağırdı; Kralların, komutanların, güçlü adamların, atlarla bicinilerinin, özgür, köle, küçük büyük hepsinin etini yemek için toplanın, Tanrı’nın büyük akşam yemeğine gelin!” Burada kuşlar ile Tanrı’ya inanan ve dediklerini yerine getiren ve onun ile birlikte Jerusalem’e yani cennete gidecek olan insan topluluğu sembolize ediliyor.
2* Aşıkların Sıçrayışı yani Lovers’s Leap İngilizce’deki kelime anlamı olarak oldukça yüksek olan ve düşen insanların muhtemelen öleceği dağ veya kayalık tarzı çeşitli yerlere verilen isim. Bu tarz yüksek yerlere bu tarz ilginç bir isim verilmesindeki neden ise aşk acısı çeken insanların genel olarak bu tarz yüksek yerlerden atlayıp intihar etmesinden dolayı imiş ve bu da dolaylı olarak aklımıza acaba şarkımızdaki aşıklar ölmüş olabilir mi sorusunu getiriyor.
3* Bu geçtikleri yeni beden acaba kimler ? İsa ile Tanrı mı , yoksa onları gücün tek elde toplandığı sistemleri ve dinleri eleştirme yoluna itecek farklı iki beden mi?
4* “Televizyonu kapatıyorum” kelimesi aşıkların şuanda bulundukları zaman dilimini anlamamıza yardımcı olmak için yazılmış, böylelikle onların geçmişte ve ya gelecekte değil bizim yaşadığımız zaman dilimi ile aynı bir zamanda yaşadıklarını anlıyoruz.
5* Motorlu taşıtların belirtilmesi de yine 4. Not ile aynı sebepten.
6* Şarkının Aşıkların Sıçrayışı isimli birinci bölümü Peter Gabriel’ın eşi ile yaşadığı doğaüstü olayı anımsatır bir nitelikte ve bu kısımda da o gece yaşadıkları olayı anımsatıyor.
7* Aşklarının gerçekliğini sorgulatması ilginç, sanki daha önce problemler yaşamışlar gibi..
8* Ay, edebiyatta çok kullanılan ve olayların büyük ölçüde değişeceğini anlatan oldukça popüler bir semboldür ve Ay’ın çok parlak gözükmesi ise olayların büyük çapta bir değişime uğrayacağını gösteriyor.
9* Yedi sayısı İncil’de oldukça popüler bir sayıdır ve oldukça fazla sayıda kullanılır; 7 kilise, 7 borazan, 7 melek, 7 günah bunlardan bazıları. Fakat kaftan giymiş 7 kişiye ait bir bilgiye rastlayamadım İncil’de. Bu 7 din adamı görünümümlü kişiyi İncil’de geçen 7 büyük günah ile bağdaştıracak olursak en önde elide haç ile yürüyen din adamını İncil’de 7 büyük günahın en affedilmezi ve kötüsü olan belirtilen yaptığı kötü işler ile övünme anlamındaki Kibir ile bağdaştırabiliriz ve bu da bizi iki sonuca götürür; Birincisi, yaptığı onca kötülüğe rağmen kendini din adı altında koruyan veya din’i kendi amaçları doğrultusunda kullanan insanlara. İkinci olarak ise tek tanrılı dinlerden biri olan hristiyanlığa ait haç’ın Kibir sembolü olarak en önde yürüyen ve elinde haç taşıyan kişi ile betimlenişini tek tanrılı dinlerin aslında insanların kibirinden ibaret olabilmesini temsil ediyor diyebiliriz.
10* Bkz; not 1*
11* Bu son dörtlükte adamın sebebi belirtilmeyen bir sebepten dolayı uzun süre sevdiği kişiden ayrı kaldığını ve bu uzun süre ardından tekrar buluştuklarını anlıyoruz. Bu iki kişiyi İsa ve Tanrı olarak görürsek bu uzun ayrılık bana İsa’nın çarmıha gerilip öldürüldüğü vakit ile başlayan ve onun gelecekte bir zamanda kıyametin gerçekleştiği esnada yeniden hayata döndürülüp Tanrı ile buluşması ile arasındaki uzun zaman dilimini çağrıştırdı.

 

Aptullah Kalınparmak

pftn hakkında

PinkFloydTurk.Net admini, Floyd fanı, müziksever, eski ses mühendisi.

7 Kasım 2016 tarihinde Blog içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin. Yorum yapın.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: