Empty Spaces

Empty Spaces – Boş Yerler

Roger Waters

Ne kullanacağız doldurmak için
Daha önce bahsettiğimiz boş yerleri?
Nasıl dolduracağım son kalan boşlukları?
Nasıl tamamlayacağım duvarı?

Kısaca Anlamı

Ayrı yaşadığı karısına veya Pink’in kendisine sorduğu, zihinsel duvarında kalan boşlukları nasıl dolduracağına dair bir şarkıdır.

Albümde “Goodbye Blue Sky,”dan sonra yer alan “Empty Spaces” artık genç bir yetişkin olan Pink’in çocukluğu bırakıp yeni oluşturduğu kendi kişisel özgürlüğüne bir geçiş şarkısıdır. Ancak şarkının formu pek bu geçişi anlatmaz. Onun yerine etkileyici melodili “Goodbye Blue Sky” ile edepsiz “Young Lust” arasında, dalgalı synth sesleriyle “In The Flesh?” melodisinin mekanik tempolu olarak çalındığı çarpıcı bir versiyonudur. EmptySpacesNow1 “Empty Spaces” sözleri başladığında oyuncunun artık bir anlatıcı olarak yaşadığı iletişimsizlik sorunları ile duvarı tamamalama çabasında olduğunu anlarız. Yaşadığı olaylara kısa geri dönüşlerle bize geçmişinden hatıralarını sergiler.

İlk kez dinleyenler için Pink’in sözlerinde kimi hedef aldığını anlaması zor olacaktır. Neticede film geniş bir şekilde karısını ve onu aldatmasını “Mother şarkısında anlatmış olmasına rağmen yine de karakter olarak henüz ortalıkta yoktur ve ancak “Young Lust” şarkısından sonra ortaya çıkacaktır. Yine de albümü bir kaç kere dinledikten sonra pek çok dinleyici Pink’in (en azından kafasında) birlikte yaşayıp sonra ayrıldığı karısıyla konuşarak, gergin ilişkilerindeki boşluğu doldurmak için yapabileceklerini sorguladığını anlayacaktır. Soru başta gerçekmiş gibi görünse de sözlerin devamı ile anlaşılırki bunlar aslında Pink’in kendisiyle ilgili bir ironisidir. Pink’in ilişkisindeki boş yerler, o güne kadar hayatında kendi yarattığı savunma duvarının arkasında oluşan yan etkilerdir. Albümdeki doruk noktada “Benimle daha sık konuşmalıydın, Fakat hayır, ille de kendi bildiğini yapman gerekiyordu, yakınlarda yıktığın başka bir aile oldu mu hiç?” sözleriyle karısı veya daha çok zihnindeki eşi suçlar. Bununla ihanet eden eş vurgulansa bile kocasının ona karşı duygusuz tavırlarının karşılığı olmuştur. Bu sorularının cevabını daha sonraki bir kaç şarkıda bahsedilecek, karısıyla yaşadığı diğer iletişim sorunları anlatılarak duvarın kalan kısımlarını tamamlayacaktır.

Şarkının “Mother – Anne” şarkısından sonra yer almış olmasından dolayı benzer sorgulamaların yapıldığını düşünüp, annesine getirdiği suçlamaların benzerlerini yönelttiğini fark ederiz. Annenin koruyucu kanatlarından ayrılan Pink, gerçek hayatla tek başına yüzdeşleşir ve beklediğinden çok daha kötü davranışlarla karşılaşmıştır. Bu teoriyle karısından dolayı karşılaştığı bu yeni duygusal sorunlara karşı kendini korumak için açıklarını nasıl kapatacağını düşünür. EmptySpacesNow4İşin tuhafı, seks coşkuları “Young Lust – Gençlik Şehveti” ile onun bu boşluklarını geçici olarak kapatması, Pink’in annesi ve onun cinsel etkileri üzerine Freudian bir soru işareti ekler. Ve bunun ışığında “duvarını nasıl tamamlayacağı” sorusu, annesine sorduğu “duvarı örmeli miyim?” sorusunun devamı niteliğindedir.

Waters’ın hikayede sıradan birinin bile kahramanı Pink yerinde olabileceğini söyleyip “tüm insanlık bireylerinin duvarlarla çevrili olduğu” tanımını yapar. Ve “Empty Spaces”in sonraki sözlerinde yer alan “biz” sözcüğü hikayenin üçüncü bir yorumu ortaya çıkartır. Bu görüşe göre, Pink “Boşlukları nasıl dolduracağız” diyerek kendisini heybetli birinin yerine koyar (sonradan kral en azından kafasında diktatör olacak) , insanlık yarışında savaş sonrası ve postmodern hayat temalarına değinen ve albümde olmayıp filmde yer alan “Şimdi Ne Yapacağız” şarkısını söyler.

Osilasyonlu savaş benzeri mekanik ritme ilaveten tutarsız gibi görünen sözlerle anlatım 1 dakika 12 saniyelik gizemli bir atmosfer yaratır. Ancak seslerin arka bölümünde başka bir işitsel anlaşılmaz katman yatmaktadır. Daha önce Atom Heart Mother albümünde daha sonra da Roger Waters’ın solo albümlerinde rastladığımız tersten kaydedilerek anlaşılmaz hale gelmiş arka plana eklenen gizli bir mesaj duyulmaktadır. (Kaydın düzeltilmiş versiyonunu buradan dinleyebilirsiniz.) Mesajı bulduğu için tebrik edilen dinleyciye “Tebrikler,” diyen Roger Waters, “Gizli mesajı buldunuz. Cevaplarınızı Funny Farm’daki Old Pink, Chalfont… adresine gönderin” demektedir. Bu noktada araya giren ikinci bir kişi “Roger, Carolyne telefonda” der ve kayıt biter. Waters’ın dinleyiciye attığı bir başka döngüdür. Bu Roger Waters’ın espri anlayışı olarak görülebildiği gibi albümün/filmin sonunda duvarı yıkılan Pink’in normalleştiğinin işaretleri gibi görenler de olmuştur. Hatta bu mesaja ilave anlamlar eklemek isteyenler, mesajların illa ki azap ve felaketlerle ilgili olmaya bileceğim bu bağlamda da Funny Farm’ı metaforik olarak akıl hastanesine benzetmenin yanlış olabileceğini önermişlerdir. Mekanik ritim ve sentetik ses yankıları ile şarkının başlangıcı albümün ikinci kısmındaki Pink’in yargılandığı sahneyi hatırlatır. Dolayısıyla gizli mesaj gelecekten gelmiş olması yerine kendi zihinsel dengesizliğine “yanıt” bulmaya çalışan Pink’in durumunu anlatıyor olması daha muhtemeldir.

Mesajdan da anlaşıldığı gibi “Waters’ın bu kaydı yaptığı sırada arayan o dönemde evli olduğu gerçek eşi Carolyne idi. Albümde Pink’in babasının kendisiyle ilgili tüm detayları oğluna bıraktığı gibi bir Waters da kendisiyle ilgili böyle bir detayı koymuş olabilir. Burada Waters’ın kendisinin gerçek hayattaki eşinden bahsetmesi seyirciye izlediği şeyin sadece sanat olmadığını da hatırlatmak anlamını taşır. Bu tarz kendine dönüşler modernist ve modernizm sonrası edebiyatta (veya sinemada) seyircinin dikkatini hikayeden ayırıp okuduklarının kurgu olduğunu belirtmek, anlatılan hikayeyi tek bir düzlemde görmemeleri amacıyla yazarı tarafından hikayenin katmanları olduğunu gösteren bir uygulamaydı. amacıyla yazarlar tarafından uygulanan bir tavır idi. Buna duruma benzeyenlerden klasik bir örnek James Joyce’un Ulysses romanındaki aldatan eş Molly Bloom karakteriydi. Bloom karakteri hikayenin içinden direkt olarak yazara seslenir ve beni buradan kurtar “Jamesy” diyordu. Hikayede herhangi bir “James” veya “Jamsey” olmadığı için okuyucular bunun yazar Joyce’un kendisi olduğunu düşünüp neden kendini bu duruma soktuğuna gülüyorlardı. Tahmin edilebileceği gibi bunun çarpıcı bir etkisi olmuştu. İlk olarak okuyucu karakterin bunu nerden bilebileceğini sorar. Çünkü o sadece bir karakterdir ve söylenmesini istediği şeyleri söyleyen biridir. Böylesi bir tavır okuyucuyu bir adım geri attırarak orada anlatılan hikaye’ye ilaveten yazarın metaforik olarak başka şeyler de anlatmak istediğini fark etmesini sağlıyordu. “Empty Spaces” deki bu gizli mesaj’ın da benzer bir etkisi vardı. Dinleyiciye anlatılandan bir süreliğine ayrırarak bunun bir sanat yapıtı olduğunu ve sadece bir insanın yaşamından kesit değil evrensel olarak pek çok insan yaşamına uygulanabileceğini hatırlatmak istemiş olabilirdi. Fakat, Roger Pink ağzıyla konuşurken ikinci kişinin gelip Roger’a gerçek hayattan konuşması izleyiciye kendi yaşamını ve hayatını karaktere koyduğu için Roger’in Pink olduğunu düşünmesini sağlayabilirdi. Öyleyse bu kendine dönüş mesajı dinleyiciyi hikayeden çıkarıp gerçekle kurguyu bulanık hale getirmesi hikayenin gerçekliğini doğrulardı. EmptySpacesNow8Tersine kayıtlı mesaj Pink’in özel hikayesinin kurgu, metaforik macerasının ve yarattığı duvarın ise evrensel bir gerçek olduğunu gösteriyor (veya göstermeye çalışıyordu).

İlginç olarak, Waters, karısı Carolyne ve onun kendisiyle iletişim kurma ısrarı olmasaydı günün birinde delirmiş bir Pink haline dönüşebileceğini söylemişir. Filmde gördüğümüz gibi, Pink iletişim yokluğu sebebiyle karısını uzaklaştırır. Fakat gerçekte Waters’a göre kendisi ne kadar inatçı ve aksi olursa olsun karısı Carolyne’in her zaman onu konuşmaya zorladığını ve açık olduğunu söylemiştir. Demek ki belki de bu ters kayıt hepsinin üstünde Roger’dan o zamanki karısına (şimdi eski karısı) bir teşekkür mesajıydı. Burada bir “cevapların” gönderilmesi istendiği telefonda iletişim kurmak için bekleyen Carolyne’e karşı Old Pink/ Waters benzetmesi tesadüfi sayılmaz. Asıl cevapları bekleyen Pink ve Waters’dır.

pftn hakkında

PinkFloydTurk.Net admini, Floyd fanı, müziksever, eski ses mühendisi.

23 Haziran 2010 tarihinde The Wall Analizi içinde yayınlandı ve , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin. Yorum yapın.

Yorumlar kapalı.

%d blogcu bunu beğendi: