1975 – Wish You Were Here

5 Eylül 1975’te piyasaya sürüldü. İngiltere Listelerinde: 1 Numara; ABD Listelerinde: 2 Numara oldu. Dark Side…”dan sonrası grup için her zaman bir sorun olacaktı. İki yılın sonunda, büyük sıkıntıların, başarısızlıkla sonuçlanan deneysel bir albümün, (bir süre için) vazgeçilen iki şarkının, çok fazla satış yapan bir korsan kaydın ortaya çıkmasının ve henüz hazır değillerken asıl bantın kazara bozulmasının ardından bu albüm ortaya çıktı. Ama beklemeye değdi. Aslında albümün öyküsü stüdyoda değil o korsan kayıtla başlar.

1974 yılında grubun hayranları Pink Floyd’un yeni albümü olduğunu sandıkları bir albümü satın almaya baş ladılar. Bu, aslında canlı çalınmış üç yeni şarkının yer aldığı, iyi paketlenmiş bir korsan kayıttı. Bu şarkılar “Raving And Drooling”, “Gotta Be Crazy” ve “Shine On You Crazy Diamond”du. Son şarkı bu albüm için kaydedilmişti ama öteki ikisi (yalnızca  1975’teki “Wish You Were Here” turnesinde canlı olarak çalındılar) bazı değişiklikler yapılmadan iki yıl boyunca vinile kaydedilmedi. Albüm yine Pink Floyd tarafından Abbey Road Stüdyolarında yapıldı. Şarkıların çoğunun ortak yapılmış besteler olmasına karşın, şarkı sözlerinin tamamı Roger Waters’a aitti. Turnelerde vokalistlik yapan Vanetta Fields ve Carlena Williams grubun stüdyo çalışmalarına katılan misafir müzisyenler arasındaydı.

Kayıt için yapılan stüdyo çalışmaları grup için çok zor oldu. Çünkü başarının üzerlerinde yarattlğ1 baskıyla bütün amaçlarına ulaştıkları gerçeği arasında bir denge kurmak zorundaydılar. Mason her şeyle ilgisiz görünüyordu. Çünkü evliliği bitmek üzereydi ve davul çalmak öncelik verdiği şeylerin arasında gelmiyordu. Ama öteki grup üyeleri de sıkıntı, bıkkınlık ve bir çeşit keyifsizIikten paylarını almışlardı ve bu da kayıt sırasında dikkat edilmesi gereken ayrıntılara yoğunlaşmalarını engelliyordu. Bu noktada grup gerçekten dağılma noktasına gelmişti ve Waters albümün adının pekala da ‘Keşke Burada Olsaydık’ (Wish We Were Here) olabileceğini söyledi. Her şeye karşın Wright ve Gilmour bunun en sevdikleri albüm olduğunu söylerler.

Bir başka Hipgnosis eseri olan kapak, hiçbir zaman tam olarak CD’lere aktarılamadı. Albüm ilk olarak siyah politilen bir ambalajın içinde piyasaya sürüldü. Ambalajın üzerinde George Hardie’nin el sıkışan robot ellerinin bir çıkartması vardı. Bu çıkartma dörde bölünmüş bir zeminin üzerindeydi. Her bölüm dört elementten birini; Toprak. Hava. Ateş ve Suyu temsil ediyordu (bu İngiltere’deki ilk CD”nin kapağının temelini oluşturuyordu). Poşetin içinde, her zamanki gibi içinde bir başka poşet olan bir albüm kapağı vardı.

Dört yüzden her birisi, “orada olmayan” kişilerle birleştirilerek, dört elementten birisini anlatıyordu. Yanan adam (ateş) gerçekten orada yoktur. çünkü ısıyı hissedemez. Çöldeki kişinin (toprak) yüzü ve kolları yoktur. Rüz garda uçuşan atkı (hava) güçlükle gö rülebilen çıplak bir kadın vücudunu örter (yeniden piyasaya sürülen CD’lerde bu resim de farklı bir biçimde yer aldı). Dalgıç (su) dalarken hiç su sıçratmaz. Alevler içindeki adamın resmi Ingiltere dışındaki CD’lerde ve İngiltere’de ikinci defa piyasaya sürülen CD’lerde kullanıldı. CD’lerde olmayan bir şey de dört resmi birbirinden ayıran çerçe velerdi dört resmin her biri resmi bir birinden ayıran çerçevelerdi. Vinil kopyalarda üzerinde su sıçratmayan dalgıcın resmi olan ücretsiz kartlar vardı.

Shine On You Crazy Diamond (Part I) – Parılda Çılgın Elmas  (Waters/Wright/Gilmour)

Grubun en iyi miksi elde edebilmek için bantları tekrar tekrar çaldığı sırada, adam onlara masumca, şu soruyu sordu: “Neden bu kadar uğraşıyorsunuz? Nasıl olsa bir kere dinlediniz?”

Parçanın kaydı sırasında daha büyük sorunlar ortaya çıktı. Grup. ilk versiyonun yeteri kadar iyi olmadığına karar verince boşa giden bir kaç günlük çalışmadan sonra ikinci bir kayda başladı. Bu kaydın yarısını tamamladıklarında, birisinin yanlışlıkla eko düğmesini açtığını ve parçalardan ikisini kullanılamaz hale getirdiğini dehşetle farkettiler. Böylelikle yeniden işe koyuldular.
Albümün vinil kopyalarında parça beş bölüme ayrıldı. Her bölümü kimin yaptığı ve bölümlerin başlangıç zamanları da şu şekilde yazıldı: I.Bölüm (Wrightl Waters/Gilmour); 2.Bölüm (Gilmour/ Waters/Wright; 2’09”); 3.Bölüm (Waters/Gilmour/Wright; 3’54”); 4. Bölüm (Gilmour/WrightlWaters; 6’27”); 5.Bölüm (Waters; 8’42”). Buradan da anlaşılacağı gibi vokallerin tamamı 5. Bölüm’de yer almaktadır.
“Shine On”un bir yerlerinde başarısızlıkla sonuçlanan “Household Objects” adlı albümün bir bölümü vardır. Aslında grup “Dark Side…”dan sonra bu albümü çıkarmayı düşünüyordu. Bu bölüm hiç bir müzikal enstrüman kullanılmadan kaydedilmişti. Grup, yapışkan bant şeritlerini ve suyla dolu şarap kadehlerini ayarlayabilmek için stüdyoda saatlerini harcamıştı. 1975 yılında Fairlight Synthisesir’ı olsaydı bütün bunlara hiç gerek kalmayacaktı.
“Shine On…”un her iki bölümü de 1977’deki turnenin sonuna kadar, canlı olarak çaldıkları parçaların arasında kaldı.  5. Bölüm 1987/9 turneleri boyunca çalındı ve “Delicate Sound Of Thunder” albümüne dahil edildi. 1990’da Knebworth’de ve 1994 turnesinde de çalındılar.

Welcome To The Machine – Makinaya Hoşgeldin (Waters)
Yazmayı bitirdiğinde Waters bu şarkının sözlerini stüdyoya getirdi ve sevgili VCS3 synthesiserinin başına oturdu. Parça 1977’deki “Animals” turnesinde, Waters’ın solo şovlarında ve Pink Floyd’un “Waters sonrası” gösterilerin in çoğunda çalındı.
Grup bu şarkıdan sık sık “The Machine Song” olarak söz eder. Belki de parçayı çalışırlarken adı buydu.

Have A Cigar – Bir Sigara Al (Waters)
İlk kez 1975 yılının Nisan’ında canlı çalındığı düşünülürse, Waters’ın söylediği bu şarkının, albümün önceki stüdyo çalışmalarından birinde yazıldığını düşünmek pek de mantıksız olmaz. Waters şarkıyı söylemekte zorlanınca, Gilmour onu bu sıkıntıdan kurtarmak istedi (neler olacağını bir bilseydi!). Waters, Roy Harper’ı getirmeyi önerdi. Harper, Harvest’tan tanıdıkları bir sanatçı ve aynı zamanda da arkadaşlarıydı. “HQ” adlı albümünde, Gilmour onun için gitar çalmıştı. Waters daha sonra bu kararından pişmanlık duydu “Harper kötü olduğu için değil.. bu artık biz değiliz hepsi o”. Buna karşın bu parça anakara Avrupa, Japonya ve Amerika’da 45’lik olarak piyasaya sürüldü. Harper şarkıyı bir kez daha söyledi. 1975’teki Knebworth Festivalin’de sahnede Pink Floyd’a katıldı.
1987’de Waters vokalleri “Ace Mechanic Paul Carrack’a devretti. “Radio Kaos” turnesi boyunca Carrack, Waters’ın konuğu oldu.

“Bunlardan hangisi Pink?” (Which one’s Pink?) sözlerini kendini bilmez bir Amerikan plak şirketi yetkilisi söyledi gerçekten de. Gruptan ayrılışından sonra Waters, bu sözü turnelerinden birisinin tişörtüne bastırdı ve bunu eski grup arkadaşlarına karşı bir silah kullandı.

Wish You Were Here – Keşke Burada Olsaydın (Waters/Gilmour)

Bir önceki parçadan bu parçaya yapılan geçiş, ucuz bir transistörlü radyodan çıkan sese benzer. Bu ses birden fazla hifi uzmanına inme inmesine neden oldu. Miksaj masasındaki düzinelerce hareketli silindirin aynı anda dönmesiyle, bu ses canlı olarak yeniden elde edildi.
Bir klasik müzik ve caz müzisyeni olan kemancı Stephane Grapelli’nin parçaya katkısı pek bilinmez. Parçanın sonundaki gürültülerin arasından, güçlükle duyulabilen birkaç ölçüyü çaldığı için kendisine 300 Pound ödendi. Orkestra tarafından çalınan bölüm Çaykovski’nin Dördüncü Senfoni’sinin bir kaydından alınmıştır.
Güncelleme: Stephane Grapelli`nin kaydı albümde kullanılmadı. Taa ki 2012 Şubatında çıkacak Wish You Were Here özel basımına kadar varlığı dahi unutuldu.

Shine On You Crazy Diamond (Part II) – Parılda Çılgın Elmas  (Waters/Wright/Gilmour)

Bu parça, albümün başındaki I. Bölümün devamıdır. Parça ilk önce bir bütün olarak çalınmıştı ama 1975’te “Have A Cigar” ilk çıkışını yaptığında ikiye bölündü. Vinil kopyalarda bu bölüm şu şekilde parçalara ayrıldı: 6. bölüm (Wright/Waters/Gilmour); 7.Bölüm (Waters/Gilmour/Wright; 4’55”); 8. Bölüm (Gilmour/Waters/Wright; 6’24”); 9.Bölüm (Wrightgrup için yaptığı tek ve son solo beste, ayrıca 1992 yılına kadar da yaptığı son beste dir; 9’03”). 7.Bölüm’deki şarkı sözleri 1994 turnesinin sonraki gösterilerine eklendi.

pftn hakkında

PinkFloydTurk.Net admini, Floyd fanı, müziksever, eski ses mühendisi.

29 Ekim 2007 tarihinde Albümleri, Roger Waters Dönemi, Stüdyo Albümleri içinde yayınlandı ve , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin. Yorum yapın.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: